Bu yazımda size Gürcistan'a nasıl gidilir, hangi evraklar gerekli, Gürcistan Larisi ve Türk Lirası oranları, Gürcistan'da nelere dikkat etmeliyiz gibi bilgilendirici, Gürcistan'a gitmek isteyenlere rehber niteliğinde bir blog yazacağım. Çünkü yaptığım araştırmalarda bununla ilgili çok detaylı bilgi veren yazılar göremedim. Dilerseniz tavsiye niteliğinde ki bu yazıyı okuyabilir, gitmek isteyen ama herhangi bir bilgisi olmayanlara da gönderebilirsiniz.
 |
| Batum 6 Mayıs Parkı |
Gürcistan'a Nasıl Gittik?
Bildiğiniz üzere Kars'ta görev yapıyorum. Gürcistan'a yakın olduğu için de kara yoluyla gitmeyi planladık. Kars eski otogardan 09:30 da Artvin Hopa otobüsüne bindik. 6 saat yaptığımız otobüs yolculuğunun ardından en nihayetinde Hopa'ya ulaştık. Nihayetinde diyorum çünkü inanılmaz zor bir yolculuk oldu. Hopa Batum arası araçla 15-20 dakikalık bir mesafe. Ama bize Hopa'dan Sarp sınır kapısına doğrudan giden otobüs yok denildi. Etrafımızdan da bununla ilgili sağlıklı bir bilgi alamadığımız için de Hopa'dan taksiyle sınır kapısına gittik. Ama edindiğimiz tecrübenin ardından bize sınır kapısına giden otobüs Sarp Köyünde bırakıyor, oradan da tekrar binmeniz gerekiyor denilse de direkt Sarp sınırına giden otobüsler varmış. Biz Hopa'dan taksiyle geçtik ama daha az maliyetli olması açısından küçük otobüslerle gidilebilir. Çünkü şu an an Hopa'dan Sarp Sınır Kapısına taksi ücreti 150 TL.
Daha öncesinden evraklarımızı hazırladığımız için sınır kapısından 10 dk gibi kısa süren işlemlerin ardından Batum'a girdik.
Öncesinde Hazırlamanız Gereken Evraklar Neler?
Bildiğiniz üzere pandemiden dolayı Gürcistan son 72 saatte yapılmış PCR testi istiyordu. Artık bu zorunluluk kalktı. Tabii ki sadece aşı olan ve aşı kartını ibraz edenlere kalktı. (Aşı olmadıysanız bu uygulama devam ediyor.) Bizde aşı kartlarımızın çıktısını aldık. Dilerseniz mobil uygulama üzerinden de pasaport polisine bunu gösterebilirsiniz.
Konsolosluğun sitesinde online doldurmanız gereken form var. Onu da doldurduktan sonra size mail geliyor. O formda kimliğinizin fotoğrafını gönderiyorsunuz. Biz bu formu gitmeden birkaç gün kala doldurduk. Sınır kapısından da kimlikle geçmek isterseniz küçük bir kimlik formu dolduruyorsunuz. Adınız soyadınız ve T.C. Kimlik Numaranızı yazmanız yeterli oluyor. Sonrasında o forma Türkiye'den çıkış yaptığınıza dair mühür basıyorlar ve onu tekrar gittiğiniz ülkeden çıkıncaya kadar saklamanız gerekiyor. Çünkü ülkeden döndüğünüzde istiyorlar.

Ülkeden çıkarken almanız gereken çıkış harç pulu var. Onu da öncesinden alırsanız sınırda çok beklemezsiniz. Yurt dışı çıkış harç pulu ücreti de 150 TL. Havayoluyla yurt dışına gidiyorsanız havalimanlarının çıkış kapılarında bulunan satış noktalarından ya da daha öncesinden vergi daireleri, gümrük saymanlıkları, yetkili bankalardan alabilirsiniz. Çıkış harç pulu olmadan ülkeden çıkamazsınız arkadaşlar.
Biz tüm evraklarımızı hazırladığımız için ülkemizden çıkış ve diğer ülkeye giriş süremiz beklemeyle dahil 10 dakika sürdü.
Gürcistan Larisi (GEL) ve Türk Lirası (TL) Oranı
Döviz kuru karşısında Türk Lirasının hatırı sayılır şekilde değer kaybı var. Ben Gürcistan'a gittiğimde en çok gelen mesajlardan biri de buydu. Lariyle Türk Lirası değer olarak birbirine eşken şimdi Gürcistan Larisi Türk Lirası karşısında 5 kat daha değerli. Örneğin bir şişe su (0.50ml) 0.60- 2 Lari arasında değişiyor. Yani bu da demek oluyor ki bir küçük şişe su 3 lira ile 10 Lira arasında. Genellikle birçok ürünün fiyatları da pahalı. Üstüne bir de bizim para birimine göre hesaplayınca daha da pahalı oluyor.

Sınırdan geçtikten sonra bir miktar para çevirebilirsiniz. Biz Gürcistan'a Türk Lirasıyla gitmektense dolarla gitmeyi tercih ettik. Çünkü orda da kur arasında farklılık oluyor. Bence Türk Lirasını dolara çevirip Gürcistan'da da doları lariye çevirirseniz daha karlı olur.
Biz Batum sınırında 100 dolar kadarını lariye çevirdik. (Dolar da lariden 3 kat daha değerliydi.) Ama hepsini sınırda çevirmeyin derim. Şehir merkezlerinde change ofisler oluyor. Hangi ülkeye giderseniz gidin tüm paranızı havalimanında ya da sınır gümrüklerinde çevirmemenizi tavsiye ederim. Çünkü merkezdekilerle ister istemez fark oluyor.
Şehir Merkezine Nasıl Gidilir?
Gümrükten geçtiniz. Artık Gürcistan topraklarındasınız. Bir miktar paranızı da çevirdiniz. Şimdi orada gelin sizi merkeze götürelim diyen, gayet de iyi Türkçe öğrenmiş taksiciler var. Binmemenizi tavsiye ederim. Çünkü çok pahalı. Merkeze giden mini otobüsler var. Hem de 1.5Lari. Biz onları tercih ettik. Şehir merkezinde bırakıyor.
Turla mı gittik?
Hayır. En çok gelen sorulardan bir tanesi de bu oluyor. İnsanların yurt dışına çıkarken prosedürler, yabancı dil engelleri gibi sebeplerle genellikle tur tercih ettiklerini biliyorum. Beni takip eden tur sayfalarından özür dileyerek şunu söyleyebilirim ki; ben hiçbir zaman tur kullanmadım. Peki gelelim neden turla gitmeyi tercih etmiyorum? Ben 21 yaşından beri yurt içi- yurt dışı seyahatler yapıyorum. Bir sonraki yurt dışı rotamla ilgili de yine tur olmadan plan yapıyorum. Çünkü ben gittiğim ülkede özgürce sokaklarında gezmek isterim. Bir kafileye bağlı kalmak beni tutsak eder. Ama gittiğin gezdiğin yerle ilgili bilgiler veriyorlar diyeceksiniz; internet var arkadaşlar. Bir de ben gitmeden önce zaten kendime dokümanlar çıkarıyorum. Gezecek olduğum rotaları haritalandırıyorum. Navigasyonlar var. Bir de oranın halkıyla tanışmak sohbet etmeye çalışmak, pazarlarını gezmek hoşuma gidiyor. Bazen bir yerde oturup (belki bir bank belki bir duvarın üstü, kafelerde vs.) sokaktan geçenleri saatlerce izliyorum. Şehri seyrediyorum, istediğim noktada duraklıyorum. Bunu gittiğiniz turla yapamazsınız. Ben orayı yaşamayı isterim, sadece orayı görmeyi değil. Gittiğiniz yerde siz gibi gezen insanlarla da tanışıyorsunuz zaten. Seyahat halinde edinilen arkadaşlıklar çok farklı oluyor. Bizim bununla ilgili de çokça anılarımız olduğu için mutluyuz. Türkler zaten her yerde inanın. Çat pat, kendinizi ifade edecek kadar diliniz de varsa hiç sıkıntı yaşamazsınız. Kendinize güven geliyor aynı zamanda. Bunun gibi sebeplerim var tur tercih etmemek için. Ama zaman kısıtlamanız vardır, yorulmadan gezmek istersiniz, ilk defa yurt dışına çıkıyorsunuzdur o zaman tur tercih edin. Bu sizin şartlarınıza, isteklerinize göre vereceğiniz bir karar.
Batum'da Nerede Kaldık?
Gittiğim ülkelerde otel,hostel rezervasyonlarımı genellikle Booking üzerinden yapıyorum. Her türlü filtreleme seçeneğiyle bütçenize göre konaklama imkanı bulabilirsiniz. Batum'da ki kaldığımız oteli de Booking üzerinden bulduk. Öncesinde rezervasyonumuzu yaptık, ücretsiz iptal seçeneği de vardı. Ama odayı ve hele ki balkon manzarasını görünce hayran kaldık. Kaldığımız yerin adı "Boulevard Apartments" Batum'a tekrar gittiğimizde yine orayı tercih ederiz. Çünkü gerek konumu gerek oteli çok iyiydi. Kaldığımız odanın manzarası Avrupa Meydanına bakıyordu. Biz çok sevdik ve beğendik. O yüzden tavsiye ederiz. Evet uygulama üzerinden bazen fotoğraflardan yanılabiliyorsunuz. Baktığımız otel buna benzemiyordu diyebiliyorsunuz ama ücretsiz iptal ve otele check-in yaparken ödeme yapma seçenekleri olursa mağdur olmazsınız. Otelin sahibi Miche de çok yardımcı oldu bize. O yüzden güvenle tercih edebilirsiniz. Otelin fiyatını da doğal olarak konumu ve yeni olmasından dolayı da o orandaydı tabi. Ama inanın Türkiye şartlarında çok uyguna kaldık diyebilirim.
 |
| Otel Manzaramız (Avrupa Meydanı) |
Genel Olarak;
Batum Artvin (Hopa) arası 20 km olduğu için Gürcüler genel olarak ülkemize günü birlik alışveriş yapmak için bile geliyorlar. Bim poşetleriyle alışveriş yapmış; ıslak mendil, peçete, sıvı yağ alan bildiğiniz market alışverişini bizim ülkemizden yapıp markete gider gibi girip çıkıyorlar ülkemize. Pazara gider gibiler. Neden? Çünkü hem yakın hem de bizim ülkemiz onlara göre daha ucuz. Çünkü paraları bizim paramız karşısında 5 kat daha değerli.
Batum da İş Bankası görmüştük. Dilerseniz Türk Banka kartınızla da para çekebilirsiniz.
Batum'da en çok dikkat etmeniz gerekenlerden biri de durdurup sizden para isteyen, evsiz insanlarla çok karşılaşırsınız. Onlara dikkat ederseniz başka hiçbir problem yaşamazsınız. Zaten Batum'da çok fazla Türk var ve Gürcü halkı da Türk turistlerin fazla gelmesinden dolayı Türkçe öğrenmişler. Dil konusunda da hiç zorluk yaşamazsınız.
Batum ile ilgili okuduğum hiç bir blog yazısı bu şekilde ayrıntılı ve açıklayıcı değildi. Yazınızda kafamdaki bütün sorularımın cevabını buldum. Bütün ayrıntılar için teşekkür ederim.
YanıtlaSilBen de size teşekkür ederim bu güzel yorumunuz için.
YanıtlaSil