SERHAT ŞEHRİ : KARS
Merhabalar,
Sizlere bu yazımda Kars hakkında doğrudan ve dolaylı yollardan edindiğim tecrübelerime dayanarak bilgi vermek istiyorum. Tercih döneminde ki üniversite öğrencilerine, atama sürecinde ki öğretmenlere faydalı olmasını diliyorum.
DOĞUNUN İNCİSİ: KARS
Kars... İlk göz ağrım. İlk görev yerim. Benim için çok özel bir şehir. Karsta
2.yılıma başladım. Burada daha ne çok tecrübeler edineceğim kim bilir? 1
yılda edindiğim tecrübelerimle bile inanılmaz mutluyum. Burada görev yapıyor olmaktan mutluluk duyuyorum. Şartları zorluyor mu? Evet,
inanın bazen çok zorluyor. Kışı gerçekten çetin geçiyor. -30 dereceyi ben
hayatımda ilk defa burada yaşadım. Fotoğraflarda görüyordum; kuzeyde ki
insanların kirpiklerinin kristalize oluşunu. Bende Kars’ta yaşadım bunu. 😊 Karın aralıksız günlerce yağdığına şahit oldum. Kardan
yürüyemediğimiz zamanlar oldu. Ama ben bu şehirde olmaktan yine de mutluyum. Buradaki çocukların saf duygularla size bağlanışını görmek, onlar için bir rol model olmak, öğretmenlere verdikleri değerle buranın zorluklarını aşıyorsunuz. İlk görev yeri için ideal bir kent. Benim
memlekete 2 bin km kadar uzak ama olsun. 😊
Karsta bir köy öğretmeniyim ben. Mutluluk ve gururla söylüyorum
bunu. Türk bayrağının dalgalandığı her yerde görev yapmaya hazırım, diye çıktım
evden. Edirne'de okudum, Kars'a uzandım. Biliyorum ki birçok atanmayı bekleyen
öğretmen çalışma masalarında çalışmaktan yorulduğunda, bir gün atanıp göreve
başladığının hayalini kurup, tekrar çalışmak için kendinde güç toplamaya
çalışıyordur. Çünkü KPPS' ye hazırlanmak zor bir süreç ; fakat atandığınız
zaman o zorlukların hepsini unutuyorsunuz. Sanki hiç yaşanmamış, çalışma
masalarında sabahlamamış, bazen ümitsizliğe kapılıp atanabilecek miyim diye kendinize hiç sormamış gibi olacaksınız. Biliyorum. Çünkü
aynılarını bende yaşadım. Ve şimdi çok sevdiğim şehirde çok sevdiğim mesleğimi
icra ediyorum. Aynı zamanda fotoğrafçılık sanatıyla ilgileniyorum. Gezip
gördüğüm yerleri fotoğraflıyorum. (Kars fotoğrafları ve videoları için tıklayabilirsiniz.)
Şimdi gelin birlikte Karsta ki yaşam koşullarına bakalım.
Karsta
yaşam pahalı mı?
Hayır
değil. Ev kiraları batıya göre daha uygun. Eşyalı apartları tercih eden kişi
sayısı da oldukça fazla. Çünkü sıfırdan eşya almak yerine burada temiz eşyalı apartlar
da kalıp, batıya dönecekleri zaman sadece valizini alıp gitmek istiyorlar. Buradan batıya eşya götürmek inanın zor olur. Mesafe uzak. Tabi bunlar hep
kişilerin tercihlerine kalmış bir durum. Ben sadece her iki durumu da söylemek
isterim.
Ulaşım
açısından da sıkıntı yaşamazsınız. Havalimanı da aktif olarak çalışıyor. Kars
Harakani Havalimanı şehir merkezine yakın. Şehir içi ulaşımla gidilebiliyor. En
çok sefer İstanbul'a gerçekleştiriliyor. Çünkü Kars'tan İstanbul'a giden insan sayısı oldukça
fazla. Karsta hemen hemen her aileden biri İstanbul'da çalışıyor. Uçak dışında buranın kendi otobüs firmaları
var. Türkiye'nin her yerine gidiyorlar. Ulaşım açısından çok sıkıntı
yaşamazsınız diye düşünüyorum. Kars denilince hemen Doğu Ekspresi aklınıza
gelebilir. İnsanlar ne kadar turizm açısından düşünse de aslında bir ulaşım
aracı olarak kullanılıyor. Bazen buradakiler turizm için gelenlerden dolayı bilet
bulamayabiliyorlar. O yüzden de Doğu Ekspresi iki amaçlı: Biri turistik
diğeri de standart ulaşım için kullanılıyor. Bilet fiyatları da ona göre oluyor
zaten. Turistik olanın fiyatları bin lira civarında. Yataklı kompartımanlı oluyor. Doğu
Ekspresi Ankara Tren Garından başlıyor. Sırasıyla Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Erzurum
illerinden geçiyor. Son durağı da Kars Tren Garı oluyor.
Karsın
bence eksik yanlarından biri pazarının olmaması. Evet, karın yerde kaldığı
süre çok fazla, o yüzden de burada pazar gelişmemiş. Zaten burada sebzecilik ve meyvecilik iklim ve
şartlardan dolayı yapılamaz. Burada daha çok arpa buğday yetişiyor. Sadece Digor'da elma yetiştiğini biliyorum. Biz de
genel olarak pazar ihtiyacımızı market ve manavlardan karşılıyoruz. Büyükbaş hayvancılığın gelişmiş bir yer olduğunu söylememe gerek yok sanırım.
Karsta
bir tane devlet üniversitesi mevcut: Kafkas Üniversitesi. Üniversite için tercih
edilebilir mi bilmiyorum açıkçası. Bununla ilgili pek bir bilgim olmadığı için
yorum yapamıyorum. Ama çevre illerde yaşayanlar genel olarak tercih ediyor. (Ulaşım,
yakınlık vs. gibi
sebepler) Şehirde bir tane devlet hastanesi mevcut. Kars Harakani Devlet Hastanesi dışında
herhangi bir hastanesi yok. Alışveriş merkezi de yok. Bunu da belirteyim sonra
şaşırmayın. Şehirde yeni mağazalar açıldı. Zaten çağımızda genel olarak internet alışverişi yapıldığı için çok fark etmeyebilir belki sizin için. Fakat
benim gibi,
cadde alışverişi sevenlerdenseniz pek tatmin etmeyebilir.
Karsın
İlçeleri
Kars ülkemizin Doğu sınırında yer alıyor. Komşu iller olan Iğdır ve Ardahan daha önceleri Karsa bağlı ilçelerken şimdi Karsa komşu iller. Karsa en yakın ilçe Selim ilçesi. Karsa 30 km uzaklıkta. Benim görev yaptığım ilçe aynı zamanda. Bunun dışında Digor, Kağızman, Sarıkamış, Arpaçay, Susuz, Akyaka ilçeleri mevcut. Kağızman diğer ilçelere göre daha sıcaktır. Sarıkamış çok soğuktur :) Selim ilçesiyle Sarıkamış ilçesi de birbirine çok yakındır. Araçla 15-20 dakikalık bir mesafe. Arpaçay, Akyaka bunlar Ermenistan sınırına yakın ilçeler. Susuz ilçesi de Kars Merkeze yakın bir ilçedir. Karsın en sıcak ilçesi Kağızman. Orası diğer yerlere göre de daha yeşillikli bir yer. Bazen Kağızman neden yazmadım acaba diye düşünüyorum :) Çünkü en gelişmiş ilçesi Kağızman. Sadece Kars merkeze biraz daha uzak. (Merkezle arası 75 km. ) Karsta gezilecek yerler açısından sıkıntı yaşamazsınız. Tarihi ve doğal güzellikleriyle harika bir yer. Zaten tam bir kış masalı. Sarıkamış'ta kayak merkezi, Katarına Köşkü; Ermenistan sınırına yakın Ani Harabeleri; Kars Merkezde Kalesi ve gezilecek birçok noktası var. Kars genel olarak Rus mimarisine sahip bir şehir. Kars merkezin öyle güzel sokakları var ki sanki Rusya'da geziyormuşsunuz havası veriyor. Zaten bununla ilgili detaylı bir yazım mevcut. Masal Şehri: Kars yazıma tıklayabilirsiniz.
Karsın Kültürel
Yapısı
Kars
halkının genel olarak çok kültürlü bir yapısı var. Kars tek bir etnik yapıdan
oluşmuyor. Türkler, Terekemeler, Azerbaycan Türkleri, Ahıska Türkleri,
Türkmenler, Kürtler, Çerkezler ve daha birçok etnik yapıdan insanlar oluşturuyor. Bir sınır
şehri olduğu içinde burada çokça savaşlar olmuş ve bunu sonucunda da birçok
halkın göç ettiği, yerleştiği bir yer haline gelmiş. Bunu şehrin mimari
yapısında da görebiliyoruz. Rus edebiyatında önemli olan Puşkin, bu
şehirden çok etkilenmiş. Edebiyatımızda birçok yazar ve şairlerin
satırlarına, dizelerine işlenmiş adından çokça söz ettirmiş bir kent. Burada özel
günlerde, kutlamalarda sıkça görebileceğiniz Kafkas Dansı yapılır. Harika ötesi
bir gösteridir. Kızlarda zarafeti, asaleti; erkeklerde gücü, atikliği ön plana
çıkaran, kendi yöresel kıyafetleriyle oynadıkları, Kafkasya kökenli bir dans
türü. Görsel anlamda da ben çok etkilenmiştim açıkçası.
Kars soğuktur ama insanları
sıcakkanlıdır. Misafirperverdir. Kars denilince akla kaz gelir. Her yerdeler.
Sokakta yürürken karşınıza kaz çıkabilir :) Peyniriyle de meşhurdur aynı
zamanda. Türkiye'nin ilk peynir müzesi Karsta açıldı. Yemek kültürü gelişmiş bir memleket. Genel olarak yemekleri et
ağırlıklı. Ben Egeli olduğum için daha çok zeytinyağlı yemeklere alışkınım. Pek etle aramızın olmadığını da söylersem, Kars yemeklerinde zorlanmadım desem yalan
olur ama alıştım. Karsın en çok ekmeklerini beğendiğimi söyleyebilirim. Buraya
özgü harika ekmekler yapıyorlar.
Şehirde güvenlik açısından sıkıntı yaşamazsınız. Sokakları gece gözlerinize başka görünür. Kışın beyaz örtüsünü giyindiğinde görsel bir şölen sunar size. Asıl o zaman görülmesi gerekir. Tabi soğuk olur kışın orası ayrı. Kış kıyafetlerinizin burada gerçekten çok sağlam olması gerekir. Batıda giydiğiniz montlar burada işe yaramaz diyebilirim. 😊
![]() |
Kars
hakkında genel olarak söyleyebileceklerim bunlar. Kars’ta görev yapan bir öğretmen olarak
şartlar ne kadar zor olsa da mutluyum. Çünkü buradaki çocuklara, doğruluğundan
emin olduğum güzellikleri öğretmekten keyif alıyorum. Mustafa Kemal Atatürk'ün çok güzel bir sözü var:
" Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır." Benim vatan sevdamı yaptığım işten, yetiştirdiğim çocuklardan
anlayabilirsiniz. O yüzden hangi şehirde görev yaptığınızın çok da önemi
olmasın. Çok sevdiği mesleğini Kars’ta icra etmek için yola çıkan, karda açan
bir kardelenin hikâyesi benimkisi...









👏👏
YanıtlaSilElinize sağlık hocam. Çok güzel bir yazı olmuş.
YanıtlaSil